Povinnosti výrobců a prodejců elektrozařízení

Povinnosti

power

Výrobce elektrozařízení

Zákon č. 542/2020 Sb. o výrobcích s ukončenou povinností ukládá každému výrobci elektrozařízení několik povinností. Některé z těchto povinností mohou výrobci elektrozařízení plnit pomocí kolektivního systému s nímž má výrobce uzavřenou platnou smlouvu o kolektivním plnění, přesto je většina těchto povinností uložených zákonem na plnění výrobce samotného. Níže si můžete stáhnout stručný přehled těchto povinností, jak uvádí zákon. Je přiložena také informace o tom, zda lze povinnost plnit za pomoci kolektivního systému či je na výrobci samotném.

EEZ_Povinnosti výrobce dle zákona 542_2020 Sb.
EEZ_Povinnosti výrobce dle zákona 542_2020 Sb.
EEZ_Povinnosti výrobce dle zákona 542_2020 Sb.
EEZ_Povinnosti výrobce dle zákona 542_2020 Sb.
EEE_Manufacturer’s obligations by Act No. 542_2020 Coll.
EEE_Manufacturer’s obligations by Act No. 542_2020 Coll.
EEE_Manufacturer’s obligations by Act No. 542_2020 Coll.
EEE_Manufacturer’s obligations by Act No. 542_2020 Coll.
Přehled Povinností výrobce, dle zákona 542/2020 Sb. Ke stažení zde.
Seznam výrobců elektrozařízení je uveden na webových stránkách Ministerstva životníhoprostředí VISOH2
Jste výrobcem elektrozařízení dle zákona č. 542/2020 Sb.?

Pro usnadnění orientace v komplexní legislativě a vašich povinnostech jsme pro vás připravili souhrn klíčových informací. Níže naleznete základní témata s odkazy, která se týkají výrobců elektrozařízení:

Základní informace a pojmy

Výrobce elektrozařízení
keyboard_arrow_down

Výrobce je právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, která je výrobcem elektrozařízení ve smyslu § 3 odst. 1 písm. m) zákona.

Označení „výrobce“ je v pořádku a je to dáno zákonem 542/2020 Sb. o výrobcích s ukončenou životností.

§ 3 od. 1 písm. m) Výrobce elektrozařízení je

a)

podnikatel usazený v České republice, který bez ohledu na způsob prodeje, včetně použití prostředků komunikace na dálku pod jménem, ochrannou známkou nebo jiným označením sním nezaměnitelně spojeným (dále jen „vlastní značka“) vyrábí a uvádí na trh elektro zařízení nebo si elektrozařízení nechává vyrobit či navrhnout a uvádí je pod vlastní značkou na trh,

b)

podnikatel usazený v České republice, který bez ohledu na způsob prodeje, včetně použití prostředků komunikace na dálku) pod vlastní značkou uvádí do oběhu elektrozařízení vyrobená jinými dodavateli, neobjevuje-li se na nich vlastní značka osoby podle bodu 1; uvedení elektrozařízení výrobcem do oběhu podle tohoto ustanovení se považuje pro účely tohoto zákona za jeho uvedení na trh,

c)

3. podnikatel usazený v České republice, který bez ohledu na způsob prodeje, včetně použití prostředků komunikace na dálku uvádí elektrozařízení nabytá z jiného státu na trh, nebo

d)

podnikatel, který uvádí elektrozařízení na trh jejich dodáním prostřednictvím prostředků komunikace na dálku) přímo konečným uživatelům do České republiky z jiného státu, kde je usazen

link
§ 3 odstavec 1 písm. m) zákona 542/2020 Sb.

§ 45 Povinnosti výrobců při kolektivním plnění

(1) Výrobce, který plní povinnosti stanovené tímto zákonem v kolektivním systému, je povinen

a)

vykazovat provozovateli kolektivního systému pravdivé a úplné údaje o množství vybraných výrobků, které uvedl na trh, a to v hmotnostních jednotkách a kusech,

b)

umožnit provozovateli kolektivního systému provedení ověření údajů podle § 53 odst. 2 písm. a),zejména tím, že mu za tím účelem poskytne nezbytnou součinnost, a

c)

poskytnout provozovateli kolektivního systému součinnost v souvislosti s plněním povinností provozovatele kolektivního systému v oblasti ekomodulace.

link
§ 45 Povinnosti Výrobců

Základní informace a pojmy

Působnost zákona
keyboard_arrow_down
Působnost zákona 542/2020 Sb. § 2 odstavec 1

Tento zákon se vztahuje na vybrané výrobky bez ohledu na to, zda jsou na trh uváděny samostatně nebo jako součást či příslušenství jiných výrobků, od jejich výroby a uvedení na trh až po zpracování odpadu z nich vzniklého

Základní informace a pojmy

Elektrozařízení
keyboard_arrow_down

Elektrozařízení je jakékoliv elektrické nebo elektronické zařízení vyhovující definici dle § 3 odst. 1 písm. c) zákona. Pro účely Smlouvy se za elektrozařízení považují všechna elektrozařízení, která jsou zařazena do jedné ze skupin 1 až 6 dle přílohy č. 1 k zákonu.

§ 3 od. 1 písm. c) Elektrozařízením je:

(1)

Pro účely tohoto zákona se rozumí

a)

vybraným výrobkem elektrozařízení, baterie nebo akumulátor, pneumatika nebo vozidlo

b)

výrobkem s ukončenou životností vybraný výrobek, který se stal odpadem,

c)

elektrozařízením elektrické nebo elektronické zařízení, jehož správná funkce závisí naelektrickém proudu nebo na elektromagnetickém poli, nebo zařízení k výrobě, přenosu a měření elektrického proudu nebo elektromagnetického pole, které je určeno pro použití při napětí nepřesahujícím 1000 V pro střídavý proud a 1500 V pro stejnosměrný proud,

Základní informace a pojmy

Odpadní elektrozařízení
keyboard_arrow_down

Odpadní elektrozařízení je jakékoliv elektrozařízení, které se stalo odpadem, včetně všech jeho komponentů, konstrukčních a spotřebních dílů.

Odpadní elektrozařízení pocházející z domácnosti je odpadní elektrozařízení pocházející z domácností nebo svým charakterem a množstvím jim podobná odpadní elektrozařízení pocházející od právnických osob a podnikajících fyzických osob; o odpadní elektrozařízení pocházející z domácností jde vždy, bylo-li elektrozařízení předtím, než se stalo výrobkem s ukončenou životností, možné použít jak v domácnostech, tak i jinými konečnými uživateli,

Základní informace a pojmy

Recyklační příspěvek
keyboard_arrow_down

Recyklační příspěvek je finanční částka, kterou výrobce přispívá do kolektivního systému na zajištění nakládání s odpadním elektrozařízením po dobu trvání Smlouvy;

Recyklační příspěvek je určen k financování zpětného odběru, zpracování, využití a odstranění odpadního elektrozařízení a osvětové činnosti a informování konečného uživatele ve smyslu § 13 zákona.

link
§ 73 uvádění RP na daňových dokladech viditelně a samostatně

Základní informace a pojmy

Kolektivní systém
keyboard_arrow_down

Kolektivní systém je systém zpětného odběru vytvořený výhradně výrobci elektrozařízení, který je organizačně a technicky řízen společností ASEKOL a.s.
Provozovatel KS pro výrobce zajistí:

a)

zpětný odběr odpadních elektrozařízení prostřednictvím sítě míst zpětného odběru na území celé České republiky,

b)

přepravu odpadních elektrozařízení z míst zpětného odběru do místa zpracování,

c)

zpracování odpadních elektrozařízení u osoby k tomu oprávněné dle zákona a dle zákona o odpadech, za použití nejlepších dostupných technik,

d)

využití nebo odstranění zpětně odebraných odpadních elektrozařízení nejpozději do konce kalendářního roku následujícího po roce, v němž byla odebrána,

e)

využití zpětně odebraných odpadních elektrozařízení minimálně v rozsahu stanoveném v příloze č. 3 k zákonu,

f)

znovuzískávání fluorovaných skleníkových plynů a jejich recyklaci, regeneraci nebo zneškodnění za podmínek stanovených přímo použitelným předpisem Evropské unie of luorovaných skleníkových plynech, jsou-li tyto látky v elektrozařízení obsaženy,

g)

vedení průkazné evidence toku zpětně odebraných odpadních elektrozařízení,

h)

informování spotřebitelů, osvětovou činnost a součinnost při informování distributorů a posledních prodejců,

i)

zpracování roční zprávy a její zaslání Ministerstvu dle § 51 zákona.

Základní informace a pojmy

Období
keyboard_arrow_down

Období je kalendářní čtvrtletí (nebo jiné časové období, pokud je to výslovně sjednáno ve Smlouvě), za které je výrobce povinen předávat provozovateli údaje o množství vybraných výrobků, které uvedl na trh v ČR, a která dovezl, vyvezl či vyrobil.

Výjimky ze zákona

Výjimky ze zákona dle § 2 odstavec 3
keyboard_arrow_down

3) Tento zákon se nevztahuje na

a)

elektrozařízení nezbytná pro ochranu bezpečnostních zájmů České republiky, včetně zbraní, střeliva a munice určených pro potřeby bezpečnostních nebo ozbrojených sborů a dalšího vojenského materiálu určeného výlučně k bezpečnostním nebo vojenským účelům,

b)

elektrozařízení navržená a nainstalovaná jako součást jiného zařízení, které nespadá do působnosti tohoto zákona, jestliže mohou plnit svou funkci pouze jako součást tohoto zařízení a nejde-li o světelné zdroje nebo solární panely,

c)

elektrozařízení určená pro vyslání do vesmíru,

d)

velká stacionární průmyslová soustrojí,

d)

velké pevné instalace, s výjimkou zařízení, které není specificky navrženo a nainstalováno jako součást těchto instalací,

f)

nesilniční pojízdné stroje určené výlučně k profesionálnímu použití,

g)

elektrozařízení specificky určená výhradně pro účely výzkumu a vývoje, která nejsou běžně dostupná pro spotřebitele,

h)

zdravotnické prostředky, pokud se očekává, že budou před ukončením životnosti zdrojem nákazy, a aktivní implantabilní zdravotnické prostředky

i)

výbušniny,

j)

baterie nebo akumulátory používané v zařízeních

1.

souvisejících s ochranou bezpečnostních zájmů České republiky, včetně zbraní, střeliva a munice určených pro potřeby bezpečnostních nebo ozbrojených sborů a v dalším vojenském materiálu, s výjimkou výrobků, které nejsou určeny výlučně k bezpečnostním nebo vojenským účelům, nebo

2.

určených pro vyslání do vesmíru a

k)

vozidla ozbrojených sil.

Vysvětlení pojmů § 2 odstavec 3 bod d) e) f) v § 3 těmito body:

n)

Velkým stacionárním průmyslovým soustrojím soustava velkých rozměrů složená ze strojů, zařízení nebo součástí, které fungují společně k určitému účelu, jsou trvale instalovány a demontovány odbornými zaměstnanci na určitém místě a jejich použití a údržba jsou vyhrazeny odborným zaměstnancům v prostorách pro průmyslovou výrobu nebo výzkum a vývoj,

o)

Velkou pevnou instalací soustava velkých rozměrů složená z několika typů přístrojů a popřípadě dalších zařízení, které jsou montovány, instalovány a demontovány odbornými zaměstnanci, jsou určeny ke stálému použití jako součást budovy nebo konstrukce na předem určeném místě vyhrazeném k tomuto účelu a mohou být nahrazeny pouze zařízením specificky určeným k témuž účelu,

p)

Nesilničním pojízdným strojem určeným výlučně k profesionálnímu použití stroj s vlastním zdrojem energie, jehož provoz vyžaduje při práci buď mobilitu, nebo souvislý či částečně souvislý pohyb mezi sledem pevných pracovních míst a který je určen výlučně k profesionálnímu použití,


Jste výrobcem elektrozařízení a chcete plnit své zákonné povinnosti prostřednictvím kolektivního systému ASEKOL?

Nejdříve na našich webových stránkách vyplníte registrační formulář Chci se stát klientem, na základě Vámi zaslaného formuláře připravíme smlouvy, které Vám zašleme na email s instrukcemi k vyplnění. Pro více informací se můžete obracet na naše klientské oddělení.

Recyklační příspěvek na daňových dokladech
keyboard_arrow_down

§ 73 Oddělené uvádění nákladů

1)

Výrobce elektrozařízení, distributor a poslední prodejce jsou povinni při prodeji nového elektrozařízení uvádět odděleně od ceny elektrozařízení náklady na zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění odpadního elektrozařízení, které připadají na jeden kus nového elektrozařízení nebo jeden kilogram nových elektrozařízení, a to zejména formou samostatného údaje na daňovém dokladu podle zákona o dani z přidané hodnoty.

2)

Odděleně uváděné náklady podle odstavce 1 nesmějí převýšit náklady známé výrobci elektrozařízení v okamžiku uvedení nového elektrozařízení na trh nebo prokazatelný odhad předpokládaných nákladů v případě, že náklady výrobci elektrozařízení vzniknou až po tomto okamžiku. Plní-li výrobce elektrozařízení povinnosti stanovené tímto zákonem v kolektivním systému, určí se náklady známé výrobci elektrozařízení v okamžiku uvedení nového elektrozařízení na trh podle výše příspěvku hrazeného provozovateli kolektivního systému podle §46 odst. 1.

3)

Ustanoveními odstavců 1 a 2 nejsou dotčeny povinnosti posledního prodejce podle cenových předpisů.

link
§ 73 uvádění RP na daňových dokladech viditelně a samostatně
Evidenční a Ohlašovací Povinnost
keyboard_arrow_down

§ 27 Evidenční a Ohlašovací Povinnost

(1)

Výrobce je povinen vést evidencí

a)

množství vybraných výrobků, které uvedl na trh, a to v hmotnostních jednotkách a kusech,

b)

osob, které pro výrobce zajišťují zpětný odběr, přepravu, zpracování či jiné nakládání se zpětně odebranými výrobky s ukončenou životností v obdobném rozsahu údajů, jaký je stanoven v § 26 písm. a) až c); u osob, které pro výrobce zajišťují zpracování, se vede také identifikační číslo a adresa zařízení ke zpracování výrobků s ukončenou životností, a

c)

toku zpětně odebraných výrobků s ukončenou životností od místa zpětného odběru až po jejich konečné využití, včetně přípravy k opětovnému použití, nebo odstranění.

(2)

Plní-li výrobce své povinnosti pro všechny vybrané výrobky, které uvádí na trh, v kolektivním systému, vede pouze evidenci podle odstavce 1 písm. a).

(3)

Zajišťuje-li osoba podle odstavce 1 písm. b) zpětný odběr, přepravu, zpracování či jiné nakládání se zpětně odebranými výrobky s ukončenou životností pro výrobce a současně pro jiného výrobce nebo provozovatele kolektivního systému, je povinna vykázat údaje týkající se výrobku s ukončenou životností pouze jednou tak, aby nedocházelo ke zdvojování údajů.

(4)

Ministerstvo stanoví vyhláškou rozsah a způsob vedení evidencí podle odstavce 1.

link
§ 27 Evidence

§ 28 Roční zpráva

(1)

Výrobce je povinen zpracovat roční zprávu o plnění povinností stanovených pro zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění výrobků s ukončenou životností za uplynulý kalendářní rok (dále jen „roční zpráva o výrobcích s ukončenou životností“) a tuto zprávu do 31. března následujícího kalendářního roku zaslat ministerstvu.

(2)

Výrobce nemá povinnost podle odstavce 1, jestliže plní své povinnosti pro všechny vybrané výrobky, které uvádí na trh, v kolektivním systému.

(3)

Ministerstvo stanoví vyhláškou obsahové náležitosti a rozsah roční zprávy o výrobcích s ukončenou životností.

Pověřený zástupce
keyboard_arrow_down

§ 11 Pověřený zástupce

1)

Není-li výrobce usazen v České republice, je oprávněn si za účelem plnění povinností stanovených tímto zákonem určit pověřeného zástupce na základě písemné smlouvy.

2)

Pověřeným zástupcem může být pouze osoba oprávněná k podnikání, která je usazena v České republice.

3)

Pověřeným zástupcem nelze určit provozovatele kolektivního systému. Plnění povinností výrobce pověřeným zástupcem v kolektivním systému tím není dotčeno.

4)

Pověřený zástupce plní všechny povinnosti výrobce stanovené tímto zákonem.

link
§ 11 Pověřený zástupce

§ 61 Pověřený zástupce

1)

Výrobce elektrozařízení uvedený v § 3 odst. 1 písm. m) bodě 4 je povinen určit si za účelem plnění povinností stanovených tímto zákonem pověřeného zástupce podle§ 11.

2)

Osoba usazená v jiném členském státě, která není současně usazena v České republice a prostřednictvím jiných dodavatelů uvádí na trh elektrozařízení, si může určit svého pověřeného zástupce podle § 11. Tato osoba je povinna informovat své odběratele o určení, změně a odvolání pověřeného zástupce.

3)

Osoba usazená v České republice, která dodává elektrozařízení prostřednictvím prostředků komunikace na dálku přímo konečným uživatelům v jiném členském státě, je povinna v souladu s právními předpisy tohoto členského státu určit si na základě písemného pověření svého pověřeného zástupce za účelem plnění povinností ve vztahu k tomuto elektrozařízení vyplývajících z právních předpisů tohoto členského státu.

link
§ 61 Pověřený zástupce
Distributor
keyboard_arrow_down

§ 10 Odpovědnost distributora

Nepochází-li vybraný výrobek od výrobce, který je zapsán v Seznamu výrobců, nebo namísto kterého je v Seznamu výrobců zapsán pověřený zástupce, má práva a povinnosti výrobce stanovené tímto zákonem distributor tohoto výrobku.

link
§ 10 Odpovědnost distributora
Zpětný odběr elektrozařízení
keyboard_arrow_down

§ 12 Zajištění zpětného odběru výrobků s ukončenou životností

1)

Výrobce je povinen zajistit na vlastní náklady zpětný odběr výrobků s ukončenou životností a jejich následné zpracování a využití nebo odstranění za podmínek stanovených tímto zákonem. V případě, že je zpětný odběr zajišťován ve spolupráci s provozovatelem místa zpětného odběru, musí mezi touto osobou a výrobcem být uzavřena písemná smlouva o zřízení místa zpětného odběru.

2)

Vyžaduje-li tento zákon, aby výrobce nebo poslední prodejce zajistil zpětný odběr výrobků s ukončenou životností bezplatně nebo bez nároku na úplatu, nesmí být konečnému uživateli účtovány jakékoliv náklady či jiné platby, které přímo či nepřímo souvisejí se zpětným odběrem. Tím není dotčena možnost finanční motivace konečného uživatele ve formě úplaty nebo jiné pobídky, aby odevzdal výrobek s ukončenou životností do systému zpětného odběru nebo jej odevzdal jiným způsobem, který tento zákon umožňuje.

3)

Výrobce nesmí vázat zpětný odběr výrobku s ukončenou životností na koupi nového výrobku.

4)

Odevzdává-li konečný uživatel, který je spotřebitelem, ke zpětnému odběru výrobek s ukončenou životností, u kterého je zjevné, že v důsledku demontáže není kompletní, nebo odevzdává-li pouze část, která byla z výrobku s ukončenou životností demontována, nesmí mu být za takový výrobek nebo jeho část nabídnuta nebo poskytnuta úplata nebo jiná pobídka.

link
§ 12 Zajištění zpětného odběru výrobků s ukončenou životností
Kolektivní plnění vs. Individuální plnění
keyboard_arrow_down

§ 9 Způsoby plnění povinností výrobcem

Výrobce plní povinnosti stanovené tímto zákonem pro zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění výrobků s ukončenou životností, informování konečného uživatele o zpětném odběru a další povinnosti s tím související

a)

v individuálním systému, nebo

b)

v kolektivním systému, a to na základě písemně uzavřené smlouvy o zajištění plnění povinností zpětného odběru, zpracování a využití nebo odstranění výrobků s ukončenou životností (dále jen„smlouva o kolektivním plnění“) s provozovatelem kolektivního systému; odpovědnost výrobce za plnění těchto povinností nezaniká, pokud provozovatel kolektivního systému jejich plnění nezajistí.

link
§ 9 Způsoby plnění povinností výrobcem


§ 44 Povinnosti provozovatele kolektivního systému

1)

Provozovatel kolektivního systému je povinen zajišťovat kolektivní plnění povinností výrobců, se kterými uzavřel smlouvu o kolektivním plnění, v souladu s podmínkami stanovenými tímto zákonem a v rozhodnutí o vydání oprávnění k provozování kolektivního systému

2)

Podmínky smluv o kolektivním plnění včetně výše příspěvků musí provozovatel kolektivníhosystému stanovit pro všechny výrobce jednotně a tak, aby žádní výrobci nebo skupiny výrobcůurčitého typu nebo značky vybraných výrobků nebyli neodůvodněně zvýhodněni či znevýhodněniv hospodářské soutěži. Ekomodulace přitom nepředstavuje neodůvodněné zvýhodnění čiznevýhodnění v hospodářské soutěži.

3)

Provozovatel kolektivního systému je povinen uzavřít smlouvu o kolektivním plnění pro všechny vybrané výrobky uváděné výrobcem na trh v rozsahu svého oprávnění k provozování kolektivního systému, pokud o uzavření této smlouvy výrobce projeví zájem a nemá vůči provozovateli kolektivního systému nesplněné splatné dluhy. Projeví-li zájem o uzavření smlouvy o kolektivním plnění výrobce, proti němuž bylo zahájeno insolvenční řízení, je provozovatel kolektivního systému oprávněn tuto skutečnost zohlednit v podmínkách smlouvy o kolektivním plnění.

4)

Vzor smlouvy o kolektivním plnění včetně sazeb pro výpočet jakýchkoliv peněžitých plnění na základě této smlouvy je provozovatel kolektivního systému povinen zveřejnit na svých internetových stránkách nejpozději v den, kdy takový vzor smlouvy poprvé použije.

5)

Provozovatel kolektivního systému je povinen do 30 dnů ode dne rozhodnutí valné hromady nebo přijetí rozhodnutí per rollam předložit ministerstvu

a)

opis aktuálního znění seznamu společníků provozovatele kolektivního systému s uvedením jejich podílu na základním kapitálu a na hlasovacích právech, ke dni tohoto rozhodnutí, je-li provozovatel kolektivního systému společností s ručením omezeným,

b)

výpis z evidence emise zaknihovaných cenných papírů nebo výpis z evidence imobilizovaných cenných papírů, pokud jde o emisi akcií provozovatele kolektivního systému, k rozhodnému dni k učinění tohoto rozhodnutí valné hromady, nebo opis seznamu všech akcionářů, kteří jsou vlastníky akcií na jméno, k rozhodnému dni pro učinění tohoto rozhodnutí, je-li provozovatel kolektivního systému akciovou společností,

c)

zápis z jednání valné hromady, a to minimálně v rozsahu, v němž se jednání valné hromady týkalo skutečností zapisovaných do obchodního rejstříku a rozhodování o schválení účetní závěrky, o úhradě ztráty nebo o schválení převodu, pachtu nebo zastavení obchodního závodu, nebo text rozhodnutí přijatého per rollam.

6)

Provozovatel kolektivního systému je dále povinen

a)

provádět ekomodulaci u vybraných výrobků, u kterých je to možné, přičemž se přihlíží k jejich životnímu cyklu, a

b)

zveřejňovat na svých internetových stránkách informace o vlastnické struktuře s uvedením podílů společníků na základním kapitálu nebo poměru vkladu k základnímu kapitálu v procentech, jména a příjmení členů orgánů provozovatele kolektivního systému, sazebníky peněžních příspěvků spojených se zajišťováním kolektivního plnění povinností výrobců podle tohoto zákona, hrazených výrobci za jednotlivý vybraný výrobek nebo hmotnostní jednotku vybraných výrobků uvedených na trh a informace o postupu výběru osob poskytujících služby v oblasti nakládání s výrobky s ukončenou životností; provozovatel kolektivního systému je povinen zveřejňované údaje aktualizovat nejpozději do 45 dnů od jejich změny.

link
§ 44 Povinnosti provozovatele kolektivního systému
Označení elektrozařízení
keyboard_arrow_down

§ 62 Označování elektrozařízení

(1)

Výrobce elektrozařízení je povinen zajistit, aby při uvedení na trh bylo elektrozařízení označeno pro účely zpětného odběru stanoveným grafickým symbolem. Není-li možné elektrozařízení takto označit vzhledem k jeho velikosti nebo funkci, označí se grafickým symbolem obal, návod k použití a záruční list elektrozařízení.

(2)

Výrobce elektrozařízení zajistí, aby z označení elektrozařízení bylo patrné, že elektrozařízení bylo uvedeno na trh po 13. srpnu 2005.

(3)

Ministerstvo stanoví vyhláškou

a)

vzor grafického symbolu pro označení elektrozařízení pro účely zpětného odběru podle odstavce 1 a

b)

způsob označení elektrozařízení uvedených na trh po 13. srpnu 2005 podle odstavce 2.

link
§ 62 Označování elektrozařízení


§ 63 Informace pro konečné uživatele
Výrobce elektrozařízení určených k použití v domácnostech je povinen prostřednictvím posledních prodejců na vlastní náklady písemně informovat konečné uživatele o

a)

požadavku, aby odpadní elektrozařízení nebyla odstraňována jako netříděný komunální odpad, ale byla odevzdána na místech k tomu určených v souladu s tímto zákonem,

b)

způsobu zajištění zpětného odběru

c)

úloze konečných uživatelů v opětovném použití elektrozařízení a recyklaci nebo jiném využití odpadních elektrozařízení,

d)

možných škodlivých vlivech nebezpečných látek obsažených v elektrozařízení na životní prostředí a zdraví lidí a

e)

významu grafického symbolu pro zpětný odběr podle § 62 odst. 1.

Příloha č. 6 k vyhlášce č. 16/2022 Sb. - Vzory grafických symbolů pro označování elektrozařízení

Vzor č. 1

  • Označení elektrozařízení uvedených na trh po dni 13. srpna 2005

Rozměry symbolu jsou definovány v ČSN EN 50419 (360800) Značení elektrických a elektronických zařízení v souladu s článkem 11(2) Směrnice 2002/96/ES (OEEZ).

Vzor č. 2

  • Označení elektrozařízení pro účely zpětného odběru elektrozařízení

Rozměry symbolu jsou definovány v ČSN EN 50419 (360800) Značení elektrických a elektronických zařízení v souladu s článkem 11(2) Směrnice 2002/96/ES (OEEZ).

link
Příloha č. 6 k vyhlášce č. 16/2022 Sb.
Seznam Výrobců elektrozařízení
keyboard_arrow_down

§ 19 Registr

(1)

Registr je informačním systémem veřejné správy, který slouží k vedení údajů o místech zpětného odběru. Správcem Registru je ministerstvo.

(2)

Registr je veřejně přístupný způsobem umožňujícím dálkový přístup, pokud jde o údaje vedené oveřejných místech zpětného odběru.

(3)

V Registru se vedou tyto údaje:

a)

jméno a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, provozovatele místa zpětného odběru,

b)

adresa, číslo základní územní jednotky podle Číselníku obcí a Číselníku městských částí nebo obvodů a zeměpisné souřadnice místa zpětného odběru,

c)

informace o výrobcích s ukončenou životností, které jsou zpětně odebírány, alespoň druh a skupinu vybraného výrobku, podskupinu podle § 59 odst. 2, jde-li o elektrozařízení, popřípadě maximální velikost nebo množství odebíraných výrobků s ukončenou životností,

d)

indikativní údaj o provozní době místa zpětného odběru a

e)

jméno, adresa sídla a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, výrobce nebo provozovatele kolektivního systému, který místo zpětného odběru zřídil.

(4)

Výrobce je povinen vkládat dálkovým přístupem do Registru údaje uvedené v odstavci 3 písm. a) až d) a stejným způsobem tyto údaje aktualizovat, a to nejpozději do 30 dnů od okamžiku, kdy nastala skutečnost zakládající změnu údaje. V případě údajů podle odstavce 3 písm. a) výrobce vkládá a aktualizuje pouze identifikační číslo osoby.

link
§ 19 Registr
link
§ 20 Seznam výrobců
EEZ_Smlouva o kolektivním plnění_Sazebník příspěvků_Asekol_Vzor
EEZ_Smlouva o kolektivním plnění_Sazebník příspěvků_Asekol_Vzor
EEZ_Smlouva o kolektivním plnění_Sazebník příspěvků_Asekol_Vzor
EEZ_Smlouva o kolektivním plnění_Sazebník příspěvků_Asekol_Vzor
OODP-sdeleni_k zarazeni_vybranych_EEZ-20231004
OODP-sdeleni_k zarazeni_vybranych_EEZ-20231004
OODP-sdeleni_k zarazeni_vybranych_EEZ-20231004
OODP-sdeleni_k zarazeni_vybranych_EEZ-20231004
link
Metodický pokyn MŽP k novému zákonu 542/2020 Sb. ze dne 19. ledna 2021

Kampak dále?

Baterky naskládané na sobě

Povinnosti

battery_full

Výrobce baterií

Definice výrobců baterií

Za výrobce je podle zákona o výrobcích s ukončenou životností považovánpodnikatel, který bez ohledu na způsob prodeje uvede v rámci svéhopodnikání poprvé na trh baterie nebo akumulátory, včetně baterií neboakumulátorů zabudovaných do vozidel, do elektrozařízení nebo do jinýchvýrobků nebo k nim přiložených. Návrh na zápis do Seznamu výrobců musí podat každý výrobce baterií a akumulátorů nejpozději v den prvního uvedení na trh.

Pokud ale prodáváte baterie nebo elektrozařízení s bateriemi, které jste nakoupili od distributora nebo výrobce až v ČR, vykazování se na vás nevztahuje. Měli byste však baterie po ukončení jejich životnosti bezplatně odebírat od konečných uživatelů nebo je o způsobu zpětného odběru písemně informovat. Od vašich dodavatelů v každém případě vyžadujte doklad o tom, že si plní svoje povinnosti dle zákona. Pokud by tomu tak nebylo, všechny jeho povinnosti spadají na vás.

Diagram o třídění baterií
Základní členění baterií pro účely vykazování, které se týká vás – výrobců, je poměrně logické.
Zákonné

Zákonné členění baterií se netýká výrobců, ale firem, které baterie třídí a recyklují. Se základním dělením úzce souvisí, přesto ale funguje trochu jinak. Zákonné členění se neustále mění s tím, jak se baterie a možnosti jejich následného zpracování vyvíjejí. Členění baterií v Ecobatu

Přenosné

Mezi přenosné baterie patří běžné spotřební baterie, jako jsou například tužkové baterie všech velikostí nebo knoflíkové baterie. Dále sem patří speciální baterie do 1 kg, což jsou nejčastěji baterie mobilů, tabletů, notebooků a podobné elektroniky. Také ale baterie drobných domácích spotřebičů nebo například aku vrtačky.

Průmyslové

Průmyslové baterie jsou speciální baterie určené k průmyslovému nebo profesionálnímu použití a baterie elektrovozidel od 1 do 25 kg. Sem patří elektromobily, elektrokola, ale také některé větší domácí spotřebiče nebo sekačky na trávu. Do průmyslových baterií spadají i speciální baterie s váhou nad 25 kg a to fotovoltaické baterie a baterie ve velkých průmyslových strojích, jako je například elektroještěrka nebo jeřáb.

Automobilové

Automobilové baterie jsou startovací baterie a baterie osvětlení a zapalování. Startovací baterie dělíme do dvou kategorií podle váhy: pod 25 kg a nad 25 kg. Ne se všemi elektrozařízeními je to jednoduché. Například u právě zmiňovaných automobilů totiž najdeme všechny tři druhy baterií pohromadě: startovací automobilovou baterii, průmyslovou hlavní autobaterii a v klíčkách knoflíkovou přenosnou baterii.

Povinnosti, před kterými neutečete
1. Značení baterií (i zabudovaných)
keyboard_arrow_down

Baterie, akumulátory a napájecí sady musí být označeny grafickým symbolem pro oddělený sběr, tedy symbolem přeškrtnuté popelnice, a musí být viditelně, čitelně a nesmazatelně označeny údaji o své kapacitě.  Baterie nebo akumulátory obsahující nadlimitní obsahy rtuti, kadmia nebo olova musí být označeny chemickým symbolem pro tento kov (Hg, Cd, Pb).

2. Zákaz uvádění na trh
keyboard_arrow_down

Platí pro baterie nebo akumulátory, které obsahují více než 0,0005 % hmotnostních rtuti (Hg) a 0,002 % hmotnostních kadmia (Cd). Výrobce i distributor je povinen na požádání předložit kontrolním orgánům technickou dokumentaci prokazující, že baterie nebo akumulátory neobsahují více než 0,0005 % hmotnostních rtuti, bez ohledu na to, zda jsou či nejsou zabudované do elektrozařízení nebo do jiných výrobků.

3. Zajistit zpětný odběr a správné zpracování odpadních baterií
keyboard_arrow_down

Výrobce je povinen zajistit na vlastní náklady zpětný odběr odpadních baterií od konečného uživatele, a to bez ohledu na výrobní značku, bez ohledu na datum jejich uvedení na trh, bez vazby na koupi nové baterie a bez nároku na úplatu za tento odběr. Výrobce je povinen zajistit řádné zpracování a materiálové využití odpadních baterií, které zpětně odebral, na vlastní náklady.

4. Informovat spotřebitele či konečné uživatele
keyboard_arrow_down

Výrobce musí zajistit, aby byl konečný uživatel informován o způsobu zajištění  
zpětného odběru. Nový zákon ukládá výrobcům povinnost provádět osvětovou činnost zaměřenou na změnu spotřebitelského chování za účelem většího zapojení konečných uživatelů do systémů zpětného odběru a dosažení co nejvyšší úrovně zpětného odběru.

5. Roční zpráva
keyboard_arrow_down

Výrobce musí každoročně zpracovat a odeslat ministerstvu životního prostředí roční zprávu o plnění povinností stanovených pro zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění odpadních baterií.

Vzor BAT informační dopis pro odběratele_2025
download
Stáhnout soubor jako
picture_as_pdf
PDF
format_align_right
Word

Dne 9. 7. 2021 byla podepsána, v souladu s ustanovením § 84 odst. 3 zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností „Smlouva o spolupráci při zajištění plnění povinností výrobců elektrozařízení se zabudovanými nebo přiloženými bateriemi nebo akumulátory“ mezi kolektivními systémy ASEKOL a.s. a  ECOBAT s.r.o.. Na základě této smlouvy mohou výrobci vykazovat množství baterií uvedených na trh v ČR do jednoho informačního systému spolu s EEZ a tato spolupráce je rozšířena na všechny skupiny zabudovaných, přiložených ale i samostatných baterií.

Kampak dále?

Povinnosti

sell

Posledního prodejce

Posledním prodejcem je dle zákona č. 542/2020 Sb. o výrobcích s ukončenou životností (§ 3 odst. 2f.) osoba, která bez ohledu na způsob prodeje, včetně použití prostředků komunikace na dálku, dodává v rámci svého podnikání konečnému uživateli na území České republiky:

  • Vybrané výrobky,
  • Vozidla, elektrozařízení, pneumatiky nebo jiné výrobky, do nichž jsou zabudovány nebo k nimž jsou přiloženy baterie nebo akumulátory, nebo
  • Vozidla nebo jiné funkční celky, jejichž součástí nebo příslušenstvím jsou pneumatiky.
Rozšířená povinnost Posledního prodejce:

Oddělené uvádění recyklačního příspěvku na daňovém dokladu připrodeji výrobku je definováno Zákonem č. 542/2020 Sb. § 73 Oddělenéuvádění nákladů.

Pokud jste v pozici distributora, tj. nové elektrozařízení neuvádíte načeský trh, protože ho kupujete od výrobce nebo od subjektu, který ho jižna trh uvedl.

Vaše povinnost je „převzít“ od něj informaci o výši recyklačního příspěvku,kterou uvedete na svém daňovém dokladu.

Zjednodušený daňový doklad koncovému uživateli:
1)

Při koncovém prodeji spotřebiteli na prodejnách nebo vzdáleným přístupem musí být výše příspěvku vždy odděleně uvedena na prodejních dokladech. Na daňovém dokladu pro zákazníka by měl poslední prodejce uvést celkovou cenu za dané elektrozařízení včetně recyklačního příspěvku a následně informaci o jeho výši zahrnuté v ceně elektrozařízení.

Cenovky na e-shopu, kamenné prodejně:
2)

Na cenovkách v prodejně a na internetu musí být vždy výše viditelného příspěvku zahrnuta v jeho celkové ceně. Zákazník je pouze informován že recyklační příspěvek je zahrnut v konečné ceně.

Rozšířená povinnost Posledního prodejce:

Zajišťování zpětného odběru elektrozařízení je definováno Zákonem č. 542/2020 Sb. § 66 Oddělené uvádění nákladů.

V místě prodeje „bez vázání na nákup“
1)

Toto se vztahuje pouze na prodejny s „Prodejní plochou elektra, která je alespoň 400 m2 a více“. Titoprodejci musí umožnit konečným uživatelům po celou provozní dobu bezplatně odevzdat použité elektrozařízení pocházející z domácností, u něhož žádný z vnějších rozměrům nepřesahuje 25 cm, bez ohleduna výrobní značku a bez vázání na nákup zboží.

V místě prodeje „kus za kus“
2)

Další důležitou povinnost zavedl zákon o výrobcích s ukončenou životností v § 66 odst. 1, dle kterého má  poslední prodejce zajistit, aby měl konečný uživatel při nákupu elektrozařízení možnost bezplatně odevzdat  ke zpětnému odběru odpadní elektrozařízení v místě prodeje nebo dodávky nového elektrozařízení, a to ve  stejném počtu kusů prodávaného elektrozařízení podobného typu a použití (tzv. režim „kus za kus“). Tato  povinnost je zakotvena již ve stávající právní úpravě a platí i pro internetové prodejce elektrozařízení, kteří  jsou povinni při dodávce elektrozařízení odebrat elektrozařízení podobného typu a použití, a to zcela  bezplatně, včetně odvozu odpadního elektrozařízení.  

Dle nové právní úpravy se tato povinnost vztahuje i na poslední prodejce elektrozařízení určených k použití  mimo domácnosti, kteří tuto povinnost doposud neměli. Sběr těchto elektrozařízení doposud probíhal  v režimu odděleného sběru (fakticky v odpadovém režimu), přičemž tento režim nový zákon opouští.


Informační povinnost
3)

(pokud neplatí bod 1. a 2.) Poslední prodejce elektrozařízení určených k použití v domácnosti, u něhož není zřízeno veřejné místo zpětného odběru, má dále povinnost umístit viditelně a čitelně ve svém prodejním  místě informaci o tom, kde lze odpadní elektrozařízení bezplatně odevzdat na území obce, městské části nebo městského obvodu podle místa prodeje. Tato povinnost primárně vyplývá z § 18 odst. 3 nového zákona, dle kterého je poslední prodejce, který jakýmkoliv způsobem, včetně použití prostředků komunikace na dálku, prodává vybrané výrobky, povinen písemně informovat konečného uživatele o způsobu zajištění zpětného  odběru těchto výrobků po ukončení jejich životnosti. Informace musí být také umístěna viditelně a čitelně  v prodejním místě. Tuto povinnost může poslední prodejce splnit odkázáním konečného uživatele na veřejné místo zpětného odběru vedené ve sběrné síti společnosti ASEKOL a.s.

Povinnosti, před kterými neutečete

Poslední prodejce

§ 3 odstavec 2) Základní pojmy
keyboard_arrow_down

f) posledním prodejcem osoba, která bez ohledu na způsob prodeje, včetně použití prostředků komunikace na dálku, dodává v rámci svého podnikání konečnému uživateli na území České republiky g) konečným uživatelem osoba užívající vybraný výrobek, než se stal odpadem a před jeho odevzdáním osobě oprávněné k jeho převzetí podle tohoto zákona,

link
§ 3 odstavec 2 posledním prodejcem je

Práva a povinnosti posledních prodejců

§ 18 Práva a povinnosti posledních prodejců
keyboard_arrow_down
(1)

Nestanoví-li tento zákon jinak, je poslední prodejce oprávněn zpětně odebírat pouze výrobky s ukončenou životností podobného typu a použití jako vybrané výrobky, které dodává konečnému uživateli, ať už samostatně, nebo jako součást či příslušenství jiných výrobků. Zpětný odběr musí poslední prodejce vždy provádět bez nároku na úplatu od konečného uživatele.

(2)

Poslední prodejce, který provádí zpětný odběr výrobků s ukončenou životností a není zároveň provozovatelem místa zpětného odběru,

a)

má práva a povinnosti provozovatele místa zpětného odběru stanovená v § 17 odst. 2 písm. b) až e) a v § 17 odst. 3,

b)

je povinen předat bez zbytečného odkladu zpětně odebraný výrobek s ukončenou životností do systému zpětného odběru, není-li stanoveno jinak, a

c)

má právo požadovat, aby od něj zpětně odebraný výrobek s ukončenou životností převzal ten výrobce, který ho uvedl na trh.

(3)

Poslední prodejce, který jakýmkoliv způsobem, včetně použití prostředků komunikace na dálku, prodává vybrané výrobky, je povinen písemně informovat konečného uživatele o způsobu zajištění zpětného odběru těchto výrobků po ukončení jejich životnosti.

link
§ 18 Práva a Povinnosti Posledních Prodejců

Povinnosti posledních prodejců

§ 66 Povinnosti posledních prodejců
keyboard_arrow_down
(1)

Poslední prodejce elektrozařízení zajistí, aby konečný uživatel měl při nákupu elektrozařízení možnost bezplatně odevzdat ke zpětnému odběru odpadní elektrozařízení v místě prodeje nebo dodávky nového elektrozařízení, a to ve stejném počtu kusů prodávaného elektrozařízení podobného typu a použití.

(2)

Poslední prodejce elektrozařízení určených k použití v domácnostech dále zajistí, aby konečný uživatel měl možnost odevzdat bezplatně ke zpětnému odběru odpadní elektrozařízení pocházející z domácností, u něhož žádný z vnějších rozměrů nepřesahuje 25 cm, bez ohledu na výrobní značku a bez vázání na nákup zboží, v místě prodeje nového elektrozařízení nebo v jeho bezprostřední blízkosti po celou provozní dobu, jestliže velikost prodejní plochy určené k prodeji elektrozařízení je alespoň 400 m2.

(3)

Poslední prodejce elektrozařízení je povinen písemně informovat konečného uživatele o možnostech zpětného odběru podle odstavců 1 a 2. Jsou-li odpadní elektrozařízení zpětně odebírána v místě prodeje nového elektrozařízení nebo v jeho bezprostřední blízkosti, je poslední prodejce povinen označit tato místa viditelně a čitelně informací o možnosti odevzdání odpadních elektrozařízení.

(4)

Poslední prodejce elektrozařízení určených k použití v domácnostech, u kterého výrobce nezřídil veřejné místo zpětného odběru a který nemá povinnost zajistit zpětný odběr odpadních elektrozařízení podle odstavce 1 nebo 2, je povinen umístit viditelně a čitelně ve svém prodejním místě informaci o tom, kde lze odpadní elektrozařízení pocházející z domácností odevzdat ke zpětnému odběru na území obce, městské části nebo městského obvodu podle místa prodeje. Pokud se na jejich území místo zpětného odběru nenachází, informuje o místě zpětného odběru v nejbližší obci, městské části nebo městském obvodě od svého místa prodeje.

(5)

Poslední prodejce je povinen předat bez zbytečného odkladu odpadní elektrozařízení do systému zpětného odběru nebo zpracovateli odpadních elektrozařízení.

link
§ 66 Povinnosti Posledních Prodejců
Povinnosti posledních prodejců ke stažení
Povinnosti posledních prodejců ke stažení
Povinnosti posledních prodejců ke stažení
Povinnosti posledních prodejců ke stažení

Kampak dále?

Jak na

content_paste_search

Vykazování elektrozařízení a baterií

Přihlášení do systému

Vykazovací systém IPAS
login
Přihlásit se na IPAS

1. Elektrozařízení

Elektrozařízení  
keyboard_arrow_down

je jakékoliv elektrické nebo elektronické zařízení vyhovující definici dle § 3 odst. 1 písm. c) zákona. Pro účely Smlouvy se za elektrozařízení považují všechna elektrozařízení, která jsou zařazena do jedné ze skupin 1 až 6 dle přílohy č. 1 k zákonu.

2. Základní pojmy

Základní pojmy
keyboard_arrow_down

Výrobce je právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, která je výrobcem  elektrozařízení ve smyslu § 3 odst. 1 písm. m) zákona. 

Recyklační příspěvek je finanční částka, kterou výrobce přispívá do kolektivního systému na zajištění  nakládání s odpadním elektrozařízením po dobu trvání Smlouvy;  

Recyklační příspěvek je určen k financování zpětného odběru, zpracování, využití a odstranění odpadního  elektrozařízení a osvětové činnosti a informování konečného uživatele ve smyslu § 13 zákona.

Elektrozařízení je jakékoliv elektrické nebo elektronické zařízení vyhovující definici dle § 3 odst. 1 písm.  c) zákona. Pro účely Smlouvy se za elektrozařízení považují všechna elektrozařízení, která jsou zařazena do jedné ze skupin 1 až 6 dle přílohy č. 1 k zákonu.

Odpadní elektrozařízení je jakékoliv elektrozařízení, které se stalo odpadem, včetně všech jeho  komponentů, konstrukčních a spotřebních dílů. 

Odpadní elektrozařízení pocházející z domácnosti je odpadní elektrozařízení pocházející z domácností  nebo svým charakterem a množstvím jim podobná odpadní elektrozařízení pocházející od právnických osob a podnikajících fyzických osob; o odpadní elektrozařízení pocházející z domácností jde vždy, bylo-li  elektrozařízení předtím, než se stalo výrobkem s ukončenou životností, možné použít jak v domácnostech, tak i jinými konečnými uživateli, 

Kolektivní systém je systém zpětného odběru vytvořený výhradně výrobci elektrozařízení, který je organizačně a technicky řízen společností ASEKOL a.s. 

Provozovatel KS pro výrobce zajistí:

a)

zpětný odběr odpadních elektrozařízení prostřednictvím sítě míst zpětného odběru na území celé České republiky,

b)

přepravu odpadních elektrozařízení z míst zpětného odběru do místa zpracování,

c)

zpracování odpadních elektrozařízení u osoby k tomu oprávněné dle zákona a dle zákona o odpadech, za použití nejlepších dostupných technik,

d)

využití nebo odstranění zpětně odebraných odpadních elektrozařízení nejpozději do konce kalendářního roku následujícího po roce, v němž byla odebrána,

e)

využití zpětně odebraných odpadních elektrozařízení minimálně v rozsahu stanoveném v příloze č. 3 k zákonu,

f)

znovuzískávání fluorovaných skleníkových plynů a jejich recyklaci, regeneraci nebo zneškodnění za podmínek stanovených přímo použitelným předpisem Evropské unie o fluorovaných skleníkových plynech, jsou-li tyto látky v elektrozařízení obsaženy,

g)

vedení průkazné evidence toku zpětně odebraných odpadních elektrozařízení,

h)

informování spotřebitelů, osvětovou činnost a součinnost při informování distributorů a posledních prodejců,

i)

zpracování roční zprávy a její zaslání Ministerstvu dle § 51 zákona.

Období je kalendářní čtvrtletí (nebo jiné časové období, pokud je to výslovně sjednáno ve Smlouvě), za které je výrobce povinen předávat provozovateli údaje o množství vybraných výrobků, které uvedl na trh v ČR, a která dovezl, vyvezl či vyrobil.

Přihlášení do systému

Vykazovací systém IPAS
login
Přihlásit se na IPAS

3. Vykazování elektrozařízení

Vykazování a Podání Výkazů
keyboard_arrow_down

Vykazování a Podání Výkazů  

Výrobce je povinen vykazovat provozovateli kolektivního systému pravdivé a úplné údaje o množství vybraných výrobků, které uvedl na trh, a to v hmotnostních jednotkách a kusech. Výrobce odpovídá za správnost, úplnost a pravdivost poskytovaných informací.  

§ 45 Povinnosti výrobců při kolektivním plnění

1)

Výrobce, který plní povinnosti stanovené tímto zákonem v kolektivním systému, je povinen a) vykazovat provozovateli kolektivního systému pravdivé a úplné údaje o množství vybraných výrobků, které uvedl na trh, a to v hmotnostních jednotkách a kusech,

b)

umožnit provozovateli kolektivního systému provedení ověření údajů podle § 53 odst. 2 písm. a), zejména tím, že mu za tím účelem poskytne nezbytnou součinnost, a

c)

poskytnout provozovateli kolektivního systému součinnost v souvislosti s plněním povinností provozovatele kolektivního systému v oblasti ekomodulace.

link
§ 45 Povinnosti Výrobců

4. Vedení evidence a archivace

§ 27 Vedení Evidence
keyboard_arrow_down

Výrobce je povinen vést evidenci množství vybraných výrobků, které uvedl na trh, a to v hmotnostních  jednotkách a kusech, a to i tehdy, plní-li své povinnosti pro všechny vybrané výrobky, které uvádí na trh, v  kolektivním systému (§ 27 odst. 1 a 2 ZVUŽ). 

Neplní-li výrobce své povinnosti pro všechny vybrané výrobky, které uvádí na trh, v kolektivním systému (tj.  plní individuálně), je povinen vést evidenci v celém rozsahu dle § 27 ZVUŽ včetně podání roční zprávy na MŽP. 

§ 45 odst. 1 písm. b) Umožnění Ověření  

Výrobce je povinen umožnit provozovateli kolektivního systému provedení ověření evidovaných údajů  podle § 53 odst. 2 písm. a, zejména tím, že mu za tím účelem poskytne nezbytnou součinnost (§ 45 odst. 1  písm. b) ZVUŽ).  

§ 45 odst. 1 písm. c) Poskytnutí Součinnosti 

Výrobce je povinen poskytnout provozovateli kolektivního systému součinnost v souvislosti s plněním  povinností provozovatele kolektivního systému v oblasti ekomodulace. 

§ 29 Archivace a kontrola údajů  

Výrobce je povinen

a)

uchovávat údaje z evidencí a roční zprávu o výrobcích s ukončenou životností po dobu 7 let (§ 29 písm. a) ZVUŽ)

b)

předložit v rámci kontroly na požádání inspekce dokumenty dokládající pravdivost a úplnost údajů uvedených v evidencích a v roční zprávě o výrobcích s ukončenou životností. (§ 29 písm. b) ZVUŽ)

5. Uvedení na trh

Uvedení na trh
keyboard_arrow_down

Uvedení na trh je první úplatné nebo bezúplatné dodání vybraného výrobku na území České republiky v rámci podnikání jeho výrobcem nebo osobou, která jej nabyla z jiného členského státu. Toto se týká také  zařízení určených na pronájem, leasing, vlastní potřeba či darování.  

Dle §3 odst. 2 písm. b zákona 542/2020 Sb. o výrobcích s ukončenou životností.

(2) Pro účely tohoto zákona se dále rozumí

a)

členským státem členský stát Evropské unie nebo jiný smluvní stát Dohody o Evropském hospodářském prostoru,

b)

uvedením na trh první úplatné nebo bezúplatné dodání vybraného výrobku na území České republiky v rámci podnikání jeho výrobcem nebo osobou, která jej nabyla z jiného členského státu, k distribuci, spotřebě nebo použití nebo dovoz výrobku za účelem podnikání; za uvedení na trh se nepovažuje předání podle odstavce 1 písm. o),

c)

uvedením do oběhu každé úplatné nebo bezúplatné dodání vybraného výrobku na území České republiky k distribuci, spotřebě nebo použití po jeho uvedení na trh,

d)

dovozem propuštění vybraného výrobku ze země mimo Evropskou unii na území České republiky do celního režimu volného oběhu,

e)

distributorem osoba, která v dodavatelském řetězci v rámci svého podnikání uvádí vybraný výrobek do oběhu,

link
§3 odstavec 2 uvedením na trh je
link

Jste výrobcem elektrozařízení a chcete plnit své zákonné povinnosti prostřednictvímkolektivního systému ASEKOL?

Nejdříve na našich webových stránkách vyplníte registrační formulář Chci se stát klientem, na základěVámi zaslaného formuláře připravíme smlouvy, které Vám zašleme na email s instrukcemi k vyplnění.Pro více informací se můžete obracet na naše klientské oddělení.

6. Působnost zákona

§ 2 Působnost zákona
keyboard_arrow_down

(1) Tento zákon se vztahuje na vybrané výrobky bez ohledu na to, zda jsou na trh uváděny samostatně  nebo jako součást či příslušenství jiných výrobků, od jejich výroby a uvedení na trh až po zpracování odpadu  z nich vzniklého. 

§ 3 Základní pojmy

(1)

Pro účely tohoto zákona se rozumí

a)

vybraným výrobkem elektrozařízení, baterie nebo akumulátor, pneumatika nebo vozidlo,

b)

výrobkem s ukončenou životností vybraný výrobek, který se stal odpadem,

c)

elektrozařízením elektrické nebo elektronické zařízení, jehož správná funkce závisí na elektrickém proudu nebo na elektromagnetickém poli, nebo zařízení k výrobě, přenosu a měření elektrického proudu nebo elektromagnetického pole, které je určeno pro použití při napětí nepřesahujícím 1000 V pro střídavý proud a 1500 V pro stejnosměrný proud,

7. Výjimky ze zákona

§ 2 bod 3) Výjimky ze zákona
keyboard_arrow_down

3) Tento zákon se nevztahuje na

a)

elektrozařízení nezbytná pro ochranu bezpečnostních zájmů České republiky, včetně zbraní, střeliva a munice určených pro potřeby bezpečnostních nebo ozbrojených sborů a dalšího vojenského materiálu určeného výlučně k bezpečnostním nebo vojenským účelům,

b)

elektrozařízení navržená a nainstalovaná jako součást jiného zařízení, které nespadá do působnosti  tohoto zákona, jestliže mohou plnit svou funkci pouze jako součást tohoto zařízení a nejde-li o světelné zdroje nebo solární panely,

c)

elektrozařízení určená pro vyslání do vesmíru,

d)

velká stacionární průmyslová soustrojí,

e)

velké pevné instalace, s výjimkou zařízení, které není specificky navrženo a nainstalováno jako součást těchto instalací,

f)

nesilniční pojízdné stroje určené výlučně k profesionálnímu použití,

f)

elektrozařízení specificky určená výhradně pro účely výzkumu a vývoje, která nejsou běžně dostupná pro spotřebitele,

h)

zdravotnické prostředky, pokud se očekává, že budou před ukončením životnosti zdrojem nákazy, a aktivní implantabilní zdravotnické prostředky,elektrozařízení specificky určená výhradně pro účely výzkumu a vývoje, která nejsou běžně dostupná pro spotřebitele,

i)

výbušniny,

j)

baterie nebo akumulátory používané v zařízeních

1.

souvisejících s ochranou bezpečnostních zájmů České republiky, včetně zbraní, střeliva a munice určených pro potřeby bezpečnostních nebo ozbrojených sborů a v dalším vojenském materiálu, s výjimkou výrobků, které nejsou určeny výlučně k bezpečnostním nebo vojenským účelům, nebo

2.

určených pro vyslání do vesmíru a

k)

vozidla ozbrojených sil.

Vysvětlení pojmů § 2 odstavec 3 bod d) e) f) v § 3 těmito body:

n)

velkým stacionárním průmyslovým soustrojím soustava velkých rozměrů složená ze strojů, zařízení nebo  součástí, které fungují společně k určitému účelu, jsou trvale instalovány a demontovány odbornými 

zaměstnanci na určitém místě a jejich použití a údržba jsou vyhrazeny odborným zaměstnancům  v prostorách pro průmyslovou výrobu nebo výzkum a vývoj,

o)

velkou pevnou instalací soustava velkých rozměrů složená z několika typů přístrojů a popřípadě dalších zařízení, které jsou montovány, instalovány a demontovány odbornými zaměstnanci, jsou určeny ke stálému použití jako součást budovy nebo konstrukce na předem určeném místě vyhrazeném k tomuto účelu a mohou být nahrazeny pouze zařízením specificky určeným k témuž účelu,

p)

nesilničním pojízdným strojem určeným výlučně k profesionálnímu použití stroj s vlastním zdrojem  energie, jehož provoz vyžaduje při práci buď mobilitu, nebo souvislý či částečně souvislý pohyb mezi sledem pevných pracovních míst a který je určen výlučně k profesionálnímu použití,

8. Značení elektrozařízení

§ 62 Označování elektrozařízení
keyboard_arrow_down
(1)

Výrobce elektrozařízení je povinen zajistit, aby při uvedení na trh bylo elektrozařízení označeno pro účely zpětného odběru stanoveným grafickým symbolem. Není-li možné elektrozařízení takto označit vzhledem k jeho velikosti nebo funkci, označí se grafickým symbolem obal, návod k použití a záruční list elektrozařízení.

(2)

Výrobce elektrozařízení zajistí, aby z označení elektrozařízení bylo patrné, že elektrozařízení bylo uvedeno na trh po 13. srpnu 2005.

(3)

Ministerstvo stanoví vyhláškou

a)

vzor grafického symbolu pro označení elektrozařízení pro účely zpětného odběru podle odstavce 1 a

a)

způsob označení elektrozařízení uvedených na trh po 13. srpnu 2005 podle odstavce 2.

§ 63 Informace pro konečné uživatele 

Výrobce elektrozařízení určených k použití v domácnostech je povinen prostřednictvím posledních prodejců na  vlastní náklady písemně informovat konečné uživatele o

a) požadavku, aby odpadní elektrozařízení nebyla odstraňována jako netříděný komunální odpad, ale byla  odevzdána na místech k tomu určených v souladu s tímto zákonem, 

b) způsobu zajištění zpětného odběru, 

c) úloze konečných uživatelů v opětovném použití elektrozařízení a recyklaci nebo jiném využití odpadních  elektrozařízení, 

d) možných škodlivých vlivech nebezpečných látek obsažených v elektrozařízení na životní prostředí a zdraví  lidí a 

e) významu grafického symbolu pro zpětný odběr podle § 62 odst. 1.

9. Vzory grafických symbolů pro označování elektrozařízení

Příloha č. 6 k vyhlášce č. 16/2022 Sb.
keyboard_arrow_down

Vzor č. 1 - Označení elektrozařízení uvedených na trh po dni 13. srpna 2005

Rozměry symbolu jsou definovány v ČSN EN 50419 (360800) Značení elektrických a elektronických zařízení v souladu s článkem 11(2) Směrnice 2002/96/ES (OEEZ).

Vzor č. 2 - Označení elektrozařízení pro účely zpětného odběru elektrozařízení

Rozměry symbolu jsou definovány v ČSN EN 50419 (360800) Značení elektrických a elektronických zařízení v souladu s článkem 11(2) Směrnice 2002/96/ES (OEEZ).

Kampak dále?

Neváhejte nás kontaktovat

Jsme Vám k dispozici každý pracovní den
od 09:00 – 17:00

Kontakt

Napište nám na

klienti@asekol.cz

Manažerka oddělení obchodu a mezinárodní spolupráce

Karina Staňková