ASEKOL je kolektivní systém zpětného odběru elektrozařízení. Jeho služeb na základě smlouvy využívají výrobci nebo dovozci elektrozařízení již od roku 2005. ASEKOL při zpětném odběru úzce spolupracuje s městy a obcemi, posledními prodejci a servisy, svozovými společnostmi a zpracovateli elektrozařízení.
Základní pojmy
Výrobce je právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, která je výrobcem elektrozařízení ve smyslu § 3 odst. 1 písm. m) zákona.
Označení „výrobce“ je v pořádku a je to dáno zákonem 542/2020 Sb. o výrobcích s ukončenou životností.
podnikatel usazený v České republice, který bez ohledu na způsob prodeje, včetně použití prostředků komunikace na dálku pod jménem, ochrannou známkou nebo jiným označením sním nezaměnitelně spojeným (dále jen „vlastní značka“) vyrábí a uvádí na trh elektrozařízení nebo si elektrozařízení nechává vyrobit či navrhnout a uvádí je pod vlastní značkou na trh,
podnikatel usazený v České republice, který bez ohledu na způsob prodeje, včetně použití prostředků komunikace na dálku) pod vlastní značkou uvádí do oběhu elektrozařízení vyrobená jinými dodavateli, neobjevuje-li se na nich vlastní značka osoby podle bodu 1; uvedení elektrozařízení výrobcem do oběhu podle tohoto ustanovení se považuje pro účely tohoto zákona za jeho uvedení na trh,
podnikatel usazený v České republice, který bez ohledu na způsob prodeje, včetně použití prostředků komunikace na dálku uvádí elektrozařízení nabytá z jiného státu na trh, nebo
podnikatel, který uvádí elektrozařízení na trh jejich dodáním prostřednictvím prostředků komunikace na dálku) přímo konečným uživatelům do České republiky z jiného státu, kde je usazen
(1) Výrobce, který plní povinnosti stanovené tímto zákonem v kolektivním systému, je povinen
vykazovat provozovateli kolektivního systému pravdivé a úplné údaje o množství vybraných výrobků, které uvedl na trh, a to v hmotnostních jednotkách a kusech,
umožnit provozovateli kolektivního systému provedení ověření údajů podle § 53 odst. 2 písm. a) zejména tím, že mu za tím účelem poskytne nezbytnou součinnost, a
poskytnout provozovateli kolektivního systému součinnost v souvislosti s plněním povinností provozovatele kolektivního systému v oblasti ekomodulace.
Výrobce je povinen vést evidenci
množství vybraných výrobků, které uvedl na trh, a to v hmotnostních jednotkách a kus
osob, které pro výrobce zajišťují zpětný odběr, přepravu, zpracování či jiné nakládání se zpětně odebranými výrobky s ukončenou životností v obdobném rozsahu údajů, jaký je stanoven v § 26 písm. a) až c); u osob, které pro výrobce zajišťují zpracování, se vede také identifikační číslo a adresa zařízení ke zpracování výrobků s ukončenou životností, a
toku zpětně odebraných výrobků s ukončenou životností od místa zpětného odběru až po jejich konečné využití, včetně přípravy k opětovnému použití, nebo odstranění.
(2) Plní-li výrobce své povinnosti pro všechny vybrané výrobky, které uvádí na trh, v kolektivním systému, vede pouze evidenci podle odstavce 1 písm. a).
(3) Zajišťuje-li osoba podle odstavce 1 písm. b) zpětný odběr, přepravu, zpracování či jiné nakládání se zpětně odebranými výrobky s ukončenou životností pro výrobce a současně pro jiného výrobce nebo provozovatele kolektivního systému, je povinna vykázat údaje týkající se výrobku s ukončenou životností pouze jednou tak, aby nedocházelo ke zdvojování údajů.
(4) Ministerstvo stanoví vyhláškou rozsah a způsob vedení evidencí podle odstavce 1.
§ 73 Oddělené uvádění nákladů
1) Výrobce elektrozařízení, distributor a poslední prodejce jsou povinni při prodeji nového elektrozařízení uvádět odděleně od ceny elektrozařízení náklady na zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění odpadního elektrozařízení, které připadají na jeden kus nového elektrozařízení nebo jeden kilogram nových elektrozařízení, a to zejména formou samostatného údaje na daňovém dokladu podle zákona o dani z přidané hodnoty.
2) Odděleně uváděné náklady podle odstavce 1 nesmějí převýšit náklady známé výrobci elektrozařízení v okamžiku uvedení nového elektrozařízení na trh nebo prokazatelný odhad předpokládaných nákladů v případě, že náklady výrobci elektrozařízení vzniknou až po tomto okamžiku. Plní-li výrobce elektrozařízení povinnosti stanovené tímto zákonem v kolektivním systému, určí se náklady známé výrobci elektrozařízení v okamžiku uvedení nového elektrozařízení na trh podle výše příspěvku hrazeného provozovateli kolektivního systému podle § 46 odst. 1.
3) Ustanoveními odstavců 1 a 2 nejsou dotčeny povinnosti posledního prodejce podle cenových předpisů.
Elektrozařízení je jakékoliv elektrické nebo elektronické zařízení vyhovující definici dle § 3 odst. 1 písm. c) zákona. Pro účely Smlouvy se za elektrozařízení považují všechna elektrozařízení, která jsou zařazena do jedné ze skupin 1 až 6 dle přílohy č. 1 k zákonu.
§ 3 od. 1 písm. c) Elektrozařízení je:
(1) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) vybraným výrobkem elektrozařízení, baterie nebo akumulátor, pneumatika nebo vozidlo,
b) výrobkem s ukončenou životností vybraný výrobek, který se stal odpadem,
c) elektrozařízením elektrické nebo elektronické zařízení, jehož správná funkce závisí na elektrickém proudu nebo na elektromagnetickém poli, nebo zařízení k výrobě, přenosu a měření elektrického proudu nebo elektromagnetického pole, které je určeno pro použití při napětí nepřesahujícím 1000 V pro střídavý proud a 1500 V pro stejnosměrný proud,
Kolektivní systém je systém zpětného odběru vytvořený výhradně výrobci elektrozařízení, který je organizačně a technicky řízen společností ASEKOL a.s.
Provozovatel KS pro výrobce zajistí:
a) zpětný odběr odpadních elektrozařízení prostřednictvím sítě míst zpětného odběru na území celé České republiky,
b) přepravu odpadních elektrozařízení z míst zpětného odběru do místa zpracování, c) zpracování odpadních elektrozařízení u osoby k tomu oprávněné dle zákona a dle zákona o odpadech, za použití nejlepších dostupných technik,
d) využití nebo odstranění zpětně odebraných odpadních elektrozařízení nejpozději do konce kalendářního roku následujícího po roce, v němž byla odebrána,
e) využití zpětně odebraných odpadních elektrozařízení minimálně v rozsahu stanoveném v příloze č. 3 k zákonu,
f) znovuzískávání fluorovaných skleníkových plynů a jejich recyklaci, regeneraci nebo zneškodnění za podmínek stanovených přímo použitelným předpisem Evropské unie o fluorovaných skleníkových plynech, jsou-li tyto látky v elektrozařízení obsaženy,
g) vedení průkazné evidence toku zpětně odebraných odpadních elektrozařízení,
h) informování spotřebitelů, osvětovou činnost a součinnost při informování distributorů a posledních prodejců,
i) zpracování roční zprávy a její zaslání ministerstvu dle § 51 zákona.
§ 28 Roční zpráva
(1) Výrobce je povinen zpracovat roční zprávu o plnění povinností stanovených pro zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění výrobků s ukončenou životností za uplynulý kalendářní rok (dále jen „roční zpráva o výrobcích s ukončenou životností“) a tuto zprávu do 31. března následujícího kalendářního roku zaslat ministerstvu.
(2) Výrobce nemá povinnost podle odstavce 1, jestliže plní své povinnosti pro všechny vybrané výrobky, které uvádí na trh, v kolektivním systému.
(3) Ministerstvo stanoví vyhláškou obsahové náležitosti a rozsah roční zprávy o výrobcích s ukončenou životností.
§ 10 Odpovědnost distributora
Nepochází-li vybraný výrobek od výrobce, který je zapsán v Seznamu výrobců, nebo namísto kterého je v Seznamu výrobců zapsán pověřený zástupce, má práva a povinnosti výrobce stanovené tímto zákonem distributor tohoto výrobku.
§ 11 Pověřený zástupce
1) Není-li výrobce usazen v České republice, je oprávněn si za účelem plnění povinností stanovených tímto zákonem určit pověřeného zástupce na základě písemné smlouvy.
2) Pověřeným zástupcem může být pouze osoba oprávněná k podnikání, která je usazena v České republice.
3) Pověřeným zástupcem nelze určit provozovatele kolektivního systému. Plnění povinností výrobce pověřeným zástupcem v kolektivním systému tím není dotčeno.
4) Pověřený zástupce plní všechny povinnosti výrobce stanovené tímto zákonem.
§ 61 Pověřený zástupce
1) Výrobce elektrozařízení uvedený v § 3 odst. 1 písm. m) bodě 4 je povinen určit si za účelem plnění povinností stanovených tímto zákonem pověřeného zástupce podle § 11
2) Osoba usazená v jiném členském státě, která není současně usazena v České republice a prostřednictvím jiných dodavatelů uvádí na trh elektrozařízení, si může určit svého pověřeného zástupce podle § 11. Tato osoba je povinna informovat své odběratele o určení, změně a odvolání pověřeného zástupce.
3) Osoba usazená v České republice, která dodává elektrozařízení prostřednictvím prostředků komunikace na dálku přímo konečným uživatelům v jiném členském státě, je povinna v souladu s právními předpisy tohoto členského státu určit si na základě písemného pověření svého pověřeného zástupce za účelem plnění povinností ve vztahu k tomuto elektrozařízení vyplývajících z právních předpisů tohoto členského státu.
§ 12 Zajištění zpětného odběru výrobků s ukončenou životností
Výrobce je povinen zajistit na vlastní náklady zpětný odběr výrobků s ukončenou životností a jejich následné zpracování a využití nebo odstranění za podmínek stanovených tímto zákonem. V případě, že je zpětný odběr zajišťován ve spolupráci s provozovatelem místa zpětného odběru, musí mezi touto osobou a výrobcem být uzavřena písemná smlouva o zřízení místa zpětného odběru.
Vyžaduje-li tento zákon, aby výrobce nebo poslední prodejce zajistil zpětný odběr výrobků s ukončenou životností bezplatně nebo bez nároku na úplatu, nesmí být konečnému uživateli účtovány jakékoliv náklady či jiné platby, které přímo či nepřímo souvisejí se zpětným odběrem. Tím není dotčena možnost finanční motivace konečného uživatele ve formě úplaty nebo jiné pobídky, aby odevzdal výrobek s ukončenou životností do systému zpětného odběru nebo jej odevzdal jiným způsobem, který tento zákon umožňuje.
Výrobce nesmí vázat zpětný odběr výrobku s ukončenou životností na koupi nového výrobku
Odevzdává-li konečný uživatel, který je spotřebitelem, ke zpětnému odběru výrobek s ukončenou životností, u kterého je zjevné, že v důsledku demontáže není kompletní, nebo odevzdává-li pouze část, která byla z výrobku s ukončenou životností demontována, nesmí mu být za takový výrobek nebo jeho část nabídnuta nebo poskytnuta úplata nebo jiná pobídka.
Nejdříve na našich webových stránkách vyplníte registrační formulář Chci se stát klientem, na základě Vámi zaslaného formuláře připravíme smlouvy, které Vám zašleme na email s instrukcemi k vyplnění. Pro více informací se můžete obracet na naše klientské oddělení.
§ 9 Způsoby plnění povinností výrobcem
Výrobce plní povinnosti stanovené tímto zákonem pro zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění výrobků s ukončenou životností, informování konečného uživatele o zpětném odběru a další povinnosti s tím související
v individuálním systému, nebo
v kolektivním systému, a to na základě písemně uzavřené smlouvy o zajištění plnění povinností zpětného odběru, zpracování a využití nebo odstranění výrobků s ukončenou životností (dále jen „smlouva o kolektivním plnění“) s provozovatelem kolektivního systému; odpovědnost výrobce za plnění těchto povinností nezaniká, pokud provozovatel kolektivního systému jejich plnění nezajistí.
§ 44 Povinnosti provozovatele kolektivního systému
Provozovatel kolektivního systému je povinen zajišťovat kolektivní plnění povinností výrobců, se kterými uzavřel smlouvu o kolektivním plnění, v souladu s podmínkami stanovenými tímto zákonem a v rozhodnutí o vydání oprávnění k provozování kolektivního systému
Podmínky smluv o kolektivním plnění včetně výše příspěvků musí provozovatel kolektivního systému stanovit pro všechny výrobce jednotně a tak, aby žádní výrobci nebo skupiny výrobců určitého typu nebo značky vybraných výrobků nebyli neodůvodněně zvýhodněni či znevýhodněni v hospodářské soutěži. Ekomodulace přitom nepředstavuje neodůvodněné zvýhodnění či znevýhodnění v hospodářské soutěži.
Provozovatel kolektivního systému je povinen uzavřít smlouvu o kolektivním plnění pro všechny vybrané výrobky uváděné výrobcem na trh v rozsahu svého oprávnění k provozování kolektivního systému, pokud o uzavření této smlouvy výrobce projeví zájem a nemá vůči provozovateli kolektivního systému nesplněné splatné dluhy. Projeví-li zájem o uzavření smlouvy o kolektivním plnění výrobce, proti němuž bylo zahájeno insolvenční řízení, je provozovatel kolektivního systému oprávněn tuto skutečnost zohlednit v podmínkách smlouvy o kolektivním plnění.
Vzor smlouvy o kolektivním plnění včetně sazeb pro výpočet jakýchkoliv peněžitých plnění na základě této smlouvy je provozovatel kolektivního systému povinen zveřejnit na svých internetových stránkách nejpozději v den, kdy takový vzor smlouvy poprvé použije.
Provozovatel kolektivního systému je povinen do 30 dnů ode dne rozhodnutí valné hromady nebo přijetí rozhodnutí per rollam předložit ministerstvu
opis aktuálního znění seznamu společníků provozovatele kolektivního systému s uvedením jejich podílu na základním kapitálu a na hlasovacích právech, ke dni tohoto rozhodnutí, je-li provozovatel kolektivního systému společností s ručením omezeným,
výpis z evidence emise zaknihovaných cenných papírů nebo výpis z evidence imobilizovaných cenných papírů, pokud jde o emisi akcií provozovatele kolektivního systému, k rozhodnému dni k učinění tohoto rozhodnutí valné hromady, nebo opis seznamu všech akcionářů, kteří jsou vlastníky akcií na jméno, k rozhodnému dni pro učinění tohoto rozhodnutí, je-li provozovatel kolektivního systému akciovou společností,
zápis z jednání valné hromady, a to minimálně v rozsahu, v němž se jednání valné hromady týkalo skutečností zapisovaných do obchodního rejstříku a rozhodování o schválení účetní závěrky, o úhradě ztráty nebo o schválení převodu, pachtu nebo zastavení obchodního závodu, nebo text rozhodnutí přijatého per rollam.
Provozovatel kolektivního systému je dále povinen
provádět ekomodulaci u vybraných výrobků, u kterých je to možné, přičemž se přihlíží k jejich životnímu cyklu, a
zveřejňovat na svých internetových stránkách informace o vlastnické struktuře s uvedením podílů společníků na základním kapitálu nebo poměru vkladu k základnímu kapitálu v procentech, jména a příjmení členů orgánů provozovatele kolektivního systému, sazebníky peněžních příspěvků spojených se zajišťováním kolektivního plnění povinností výrobců podle tohoto zákona, hrazených výrobci za jednotlivý vybraný výrobek nebo hmotnostní jednotku vybraných výrobků uvedených na trh a informace o postupu výběru osob poskytujících služby v oblasti nakládání s výrobky s ukončenou životností; provozovatel kolektivního systému je povinen zveřejňované údaje aktualizovat nejpozději do 45 dnů od jejich změny.
Výjimky ze zákona dle § 2 odstavec 3
3) Tento zákon se nevztahuje na
elektrozařízení nezbytná pro ochranu bezpečnostních zájmů České republiky, včetně zbraní, střeliva a munice určených pro potřeby bezpečnostních nebo ozbrojených sborů a dalšího vojenského materiálu určeného výlučně k bezpečnostním nebo vojenským účelům,
elektrozařízení navržená a nainstalovaná jako součást jiného zařízení, které nespadá do působnosti tohoto zákona, jestliže mohou plnit svou funkci pouze jako součást tohoto zařízení a nejde-li o světelné zdroje nebo solární panely,
elektrozařízení určená pro vyslání do vesmíru,
velká stacionární průmyslová soustrojí,
velké pevné instalace, s výjimkou zařízení, které není specificky navrženo a nainstalováno jako součást těchto instalací,
nesilniční pojízdné stroje určené výlučně k profesionálnímu použití,
elektrozařízení specificky určená výhradně pro účely výzkumu a vývoje, která nejsou běžně dostupná pro spotřebitele,
zdravotnické prostředky, pokud se očekává, že budou před ukončením životnosti zdrojem nákazy, a aktivní implantabilní zdravotnické prostředky
výbušniny,
baterie nebo akumulátory používané v zařízeních
souvisejících s ochranou bezpečnostních zájmů České republiky, včetně zbraní, střeliva a munice určených pro potřeby bezpečnostních nebo ozbrojených sborů a v dalším vojenském materiálu, s výjimkou výrobků, které nejsou určeny výlučně k bezpečnostním nebo vojenským účelům, nebo
určených pro vyslání do vesmíru a
vozidla ozbrojených sil.
Vysvětlení pojmů § 2 odstavec 3 bod d) e) f) v § 3 těmito body:
Velkým stacionárním průmyslovým soustrojím soustava velkých rozměrů složená ze strojů, zařízení nebo součástí, které fungují společně k určitému účelu, jsou trvale instalovány a demontovány odbornými zaměstnanci na určitém místě a jejich použití a údržba jsou vyhrazeny odborným zaměstnancům v prostorách pro průmyslovou výrobu nebo výzkum a vývoj,
Velkou pevnou instalací soustava velkých rozměrů složená z několika typů přístrojů a popřípadě dalších zařízení, které jsou montovány, instalovány a demontovány odbornými zaměstnanci, jsou určeny ke stálému použití jako součást budovy nebo konstrukce na předem určeném místě vyhrazeném k tomuto účelu a mohou být nahrazeny pouze zařízením specificky určeným k témuž účelu,
Nesilničním pojízdným strojem určeným výlučně k profesionálnímu použití stroj s vlastním zdrojem energie, jehož provoz vyžaduje při práci buď mobilitu, nebo souvislý či částečně souvislý pohyb mezi sledem pevných pracovních míst a který je určen výlučně k profesionálnímu použití,
§ 19 Registr
Registr je informačním systémem veřejné správy, který slouží k vedení údajů o místech zpětného odběru. Správcem Registru je ministerstvo.
Registr je veřejně přístupný způsobem umožňujícím dálkový přístup, pokud jde o údaje vedené o veřejných místech zpětného odběru.
V Registru se vedou tyto údaje:
jméno a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, provozovatele místa zpětného odběru,
adresa, číslo základní územní jednotky podle Číselníku obcí a Číselníku městských částí nebo obvodů a zeměpisné souřadnice místa zpětného odběru,
informace o výrobcích s ukončenou životností, které jsou zpětně odebírány, alespoň druh a skupinu vybraného výrobku, podskupinu podle § 59 odst. 2, jde-li o elektrozařízení, popřípadě maximální velikost nebo množství odebíraných výrobků s ukončenou životností,
indikativní údaj o provozní době místa zpětného odběru a
jméno, adresa sídla a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, výrobce nebo provozovatele kolektivního systému, který místo zpětného odběru zřídil.
Výrobce je povinen vkládat dálkovým přístupem do Registru údaje uvedené v odstavci 3 písm. a) až d) a stejným způsobem tyto údaje aktualizovat, a to nejpozději do 30 dnů od okamžiku, kdy nastala skutečnost zakládající změnu údaje. V případě údajů podle odstavce 3 písm. a) výrobce vkládá a aktualizuje pouze identifikační číslo osoby.
§ 62 Označování elektrozařízení
Výrobce elektrozařízení je povinen zajistit, aby při uvedení na trh bylo elektrozařízení označeno pro účely zpětného odběru stanoveným grafickým symbolem. Není-li možné elektrozařízení takto označit vzhledem k jeho velikosti nebo funkci, označí se grafickým symbolem obal, návod k použití a záruční list elektrozařízení.
Výrobce elektrozařízení zajistí, aby z označení elektrozařízení bylo patrné, že elektrozařízení bylo uvedeno na trh po 13. srpnu 2005.
Ministerstvo stanoví vyhláškou
vzor grafického symbolu pro označení elektrozařízení pro účely zpětného odběru podle odstavce 1 a
způsob označení elektrozařízení uvedených na trh po 13. srpnu 2005 podle odstavce 2.
§ 63 Informace pro konečné uživatele
Výrobce elektrozařízení určených k použití v domácnostech je povinen prostřednictvím posledních prodejců na vlastní náklady písemně informovat konečné uživatele o
požadavku, aby odpadní elektrozařízení nebyla odstraňována jako netříděný komunální odpad, ale byla odevzdána na místech k tomu určených v souladu s tímto zákonem,
způsobu zajištění zpětného odběru
úloze konečných uživatelů v opětovném použití elektrozařízení a recyklaci nebo jiném využití odpadních elektrozařízení,
možných škodlivých vlivech nebezpečných látek obsažených v elektrozařízení na životní prostředí a zdraví lidí a
významu grafického symbolu pro zpětný odběr podle § 62 odst. 1.
Příloha č. 6 k vyhlášce č. 16/2022 Sb. - Vzory grafických symbolů pro označování elektrozařízení
Vzor č. 1
Rozměry symbolu jsou definovány v ČSN EN 50419 (360800) Značení elektrických a elektronických zařízení v souladu s článkem 11(2) Směrnice 2002/96/ES (OEEZ).
Vzor č. 2
Rozměry symbolu jsou definovány v ČSN EN 50419 (360800) Značení elektrických a elektronických zařízení v souladu s článkem 11(2) Směrnice 2002/96/ES (OEEZ).
Nejdříve na našich webových stránkách vyplníte registrační formulář Chci se stát klientem, na základě Vámi zaslaného formuláře připravíme smlouvy, které Vám zašleme na email s instrukcemi k vyplnění. Pro více informací se můžete obracet na naše klientské oddělení.
Evropská legislativa zastřešuje zacházení s vysloužilým elektrozařízením pro celou Evropskou unii. Klíčovými dokumenty jsou v současné době směrnice 2012/19/EU a 2012/65/EU, které vznikly z potřeby správně regulovat nakládání s neustále rostoucím množstvím odpadních elektrozařízení v zemích EU. Cílem směrnic je sjednotit pravidla nakládání s elektroodpadem tak, aby byla v souladu s ochranou životního prostředí ve všech zemích EU.
Jedná se o směrnici Evropského parlamentu a Rady o omezení používání některých nebezpečných látek (RoHS) v elektrických a elektronických zařízeních. RoHS má celkem jednoduchý cíl: omezit používání nebezpečných látek a stanovit maximální tolerované hmotnostní hodnoty koncentrace v homogenních materiálech
MPO k usnadnění orientace v problematice RoHS vydalo Manuál. Ten je určen k využití všem hospodářským subjektům (výrobcům, zplnomocněným zástupcům, dovozcům a distributorům) jako úvod do problematiky, má usnadnit jejich orientaci v nařízení vlády a poskytnout jim přehled povinností, které z tohoto předpisu vyplývají.
Tento Manuál se vztahuje k Nařízení vlády č. 481/2012 Sb., o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních, které nabylo účinnosti dne 2. ledna 2013, upravuje v ČR agendu, která se zpravidla označuje jako "RoHS" /aktualizováno 14.5.2019/.
Cílem tohoto Nařízení vlády/ Manuálu RoHS je:
usnadnit orientaci v problematice RoHS, resp. v nařízení vlády č. 481/2012 Sb., o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
aby elektrozařízení, která jsou uváděna na trh, obsahovala s ohledem na ochranu lidského zdraví a životního prostředí některé nebezpečné látky (olovo, rtuť, kadmium šestimocný chrom, polybromované bifenyly a polybromované difenylethery) v homogenních materiálech pouze v množství, jež je stanoveno jako maximálně přípustné.
zajistit, aby výrobci a dovozci uváděli na trh EU pouze ta EEZ, které jsou v souladu s touto směrnicí; Výrobci, dovozci, popř. zplnomocnění zástupci výrobců mají povinnost doložit před uvedením EEZ na trh, že bylo provedeno u EEZ posouzení shody EU, skládající se ze 3 prvků.
vypracování Technické dokumentace k EEZ,
provedení Prohlášení o shodě EU,
zařízení EEZ nese označení CE
Upravit práva a povinnosti výrobců, jejich zplnomocněných zástupců a dovozců, kteří elektrická a elektronická zařízení uvádí na trh v České republice a distributorů, kteří tato zařízení na trh v České republice dodávají.
stanovit výčet výrobků/typů zařízení, která nespadají do jeho rozsahu působnosti, a dále obsahuje řadu výjimek pro konkrétní použití nebezpečných látek, včetně přechodných ustanovení upravujících dobu, po kterou tyto výjimky ze zákazu používání některých nebezpečných látek platí.
Nařízení vlády současně stanoví výčet výrobků/typů zařízení, která nespadají do jeho rozsahu působnosti, a dále obsahuje řadu výjimek pro konkrétní použití nebezpečných látek, včetně přechodných ustanovení upravujících dobu, po kterou tyto výjimky ze zákazu používání některých nebezpečných látek platí.
Za elektrická a elektronická zařízení se pro účely nařízení vlády pokládají všechna, která k plnění alespoň jedné ze zamýšlených funkcí vyžadují elektrickou energii nebo elektromagnetické pole a zařízení k výrobě, přenosu a měření
této energie a pole, která jsou určena pro použití se střídavým napětím nepřesahujícím 1000 V a stejnosměrným napětím nepřesahujícím 1500 V.
Kontrolou plnění povinností všech hospodářských subjektů ke všem kategoriím elektrozařízení je pověřena Česká obchodní inspekce s výjimkou kategorie zdravotnické prostředky, u kterých kontrolní činnost provádí Státní ústav pro kontrolu léčiv.
Nařízení vlády se vztahuje na všechna elektrozařízení bez výjimky. Všechny nově zavedené výjimky jsou časově omezené a vztahují se na vybrané kategorie elektrozařízení (jejich seznam je uveden v § 2 odst. 2 písm. a) až j) NV č. 481/2012 Sb. v platném znění).
- nejdůležitější mezníky
rozšíření počtu omezovaných látek o DEHP, BBP, DBP a DIBP u zdravotnických prostředků (včetně zdravotnických prostředků in vitro), monitorovacích a řídicích přístrojů (včetně průmyslových monitorovacích a řídicích přístrojů), a to na základě novely nařízení vlády č. 391/2016 Sb.
rozšíření rozsahu působnosti na všechna „ostatní EEZ“ - jiná elektrozařízení, která nespadají do žádné z výše uvedených produktových kategorií;
elektrozařízení, na která se dosud vztahovala výjimka na základě přechodného ustanovení v zákoně č. 169/2013 Sb. (novela zákona o odpadech), a to s výjimkou těch, která jsou nařízením vlády č. 481/2012 Sb. v platném znění explicitně vyloučena;
rozšíření počtu omezovaných látek o DEHP, BBP, DBP a DIBP u všech kategorií EEZ s výjimkou zdravotnických prostředků (včetně zdravotnických prostředků in vitro), monitorovacích a řídicích přístrojů (včetně průmyslových monitorovacích a řídicích přístrojů), a to na základě novely nařízení vlády č. 391/2016 Sb.
odstranění bariéry pro sekundární trh, prodej elektrozařízení jako použitých výrobků, které byly na trh uvedeny před 22. 7. 2019 a mají nadlimitní obsah nebezpečných látek, nebude po 22. 7. 2019 zakázán;
úpravě podmínek pro opětovné používání náhradních dílů pro opravy, opětovné použití, modernizací funkcí nebo zvýšení kapacity u elektrozařízení náležejících do všech produktových skupin. U vymezených náhradních dílů se nebude uplatňovat požadavek na striktní podlimitní obsah některých nebezpečných látek;
zařazení píšťalových varhan mezi výrobky, na které se rozsah působnosti nařízení vlády nevztahuje;
úpravě definice pojmu nesilniční pojízdný stroj určený výlučně k profesionálnímu použití.
Za výrobce je podle zákona o výrobcích s ukončenou životností považován podnikatel, který bez ohledu na způsob prodeje uvede v rámci svého podnikání poprvé na trh baterie nebo akumulátory, včetně baterií nebo akumulátorů zabudovaných do vozidel, do elektrozařízení nebo do jiných výrobků nebo k nim přiložených.
Návrh na zápis do Seznamu výrobců musí podat každý výrobce baterií a akumulátorů nejpozději v den prvého uvedení na trh.
Pokud ale prodáváte baterie nebo elektrozařízení s bateriemi, které jste nakoupili od distributora nebo výrobce až v ČR, vykazování se na vás nevztahuje. Měli byste však baterie po ukončení jejich životnosti bezplatně odebírat od konečných uživatelů nebo je o způsobu zpětného odběru písemně informovat. Od vašich dodavatelů v každém případě vyžadujte doklad o tom, že si plní svoje povinnosti dle zákona. Pokud by tomu tak nebylo, všechny jeho povinnosti spadají na vás.
Baterie, akumulátory a napájecí sady musí být označeny grafickým symbolem pro oddělený sběr, tedy symbolem přeškrtnuté popelnice, a musí být viditelně, čitelně a nesmazatelně označeny údaji o své kapacitě.
Baterie nebo akumulátory obsahující nadlimitní obsahy rtuti, kadmia nebo olova musí být označeny chemickým symbolem pro tento kov (Hg, Cd, Pb).
Platí pro baterie nebo akumulátory, které obsahují více než 0,0005 % hmotnostních rtuti (Hg) a 0,002 % hmotnostních kadmia (Cd).
Výrobce i distributor je povinen na požádání předložit kontrolním orgánům technickou dokumentaci prokazující, že baterie nebo akumulátory neobsahují více než 0,0005 % hmotnostních rtuti, bez ohledu na to, zda jsou či nejsou zabudované do elektrozařízení nebo do jiných výrobků.
Výrobce je povinen zajistit na vlastní náklady zpětný odběr odpadních baterií od konečného uživatele, a to bez ohledu na výrobní značku, bez ohledu na datum jejich uvedení na trh, bez vazby na koupi nové baterie a bez nároku na úplatu za tento odběr.
Výrobce je povinen zajistit řádné zpracování a materiálové využití odpadních baterií, které zpětně odebral, na vlastní náklady.
Výrobce musí zajistit, aby byl konečný uživatel informován o způsobu zajištění zpětného odběru.
Nový zákon ukládá výrobcům povinnost provádět osvětovou činnost zaměřenou na změnu spotřebitelského chování za účelem většího zapojení konečných uživatelů do systémů zpětného odběru a dosažení co nejvyšší úrovně zpětného odběru.
Výrobce musí každoročně zpracovat a odeslat ministerstvu životního prostředí roční zprávu o plnění povinností stanovených pro zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění odpadních baterií.
Pokud:
Nezajistíte konečnému uživateli možnost odevzdat odpadní baterie nebo akumulátory.
Nevložíte požadované údaje do Registru.
Nepodáte žádost o zápis do Seznamu výrobců nebo v ní uvedete nepravdivé údaje.
Neprovedete nebo neoznámíte ministerstvu změnu údajů zapsaných v Seznamu výrobců nebo neoznámíte ministerstvu, že zanikly důvody pro vedení v SV.
Pokud:
Zřídíte místo zpětného odběru na území obce, ale neposkytnete dané obci informace o množství odebíraných baterií.
Nezpracujete nebo nezašlete ve stanovené lhůtě roční zprávu, neuchováváte údaje po stanovenou dobu.
Neposkytnete dostatečnou kauci prokazující, že nakládání s bateriemi nebo akumulátory bude finančně zajištěno.
Opakovaně neprovedete nebo neoznámíte ministerstvu změnu údajů zapsaných v Seznamu výrobců nebo neoznámíte ministerstvu, že zanikly důvody pro vedení v Seznamu výrobců.
Pokud:
Nezajistíte na vlastní náklady zpětný odběr baterií nebo akumulátorů a jejich následné zpracování a využití nebo odstranění za podmínek stanovených zákonem.
Neinformujete konečné uživatele nebo neprovádíte osvětovou činnost splňující stanovené minimální požadavky.
Nevedete stanoveným způsobem a ve stanoveném rozsahu evidenci.
Nařízení 2023/1542 o bateriích a odpadních bateriích přináší rozčlenění těchto výrobků do nových skupin či podskupin. Přibyly dvě nové skupiny – baterie lehkých dopravních prostředků a baterie elektrických vozidel. Průmyslové baterie jsou pak členěny do více podskupin.
Přenosné baterie
jsou hermeticky uzavřeny, mají hmotnost 5 kg nebo nižší, nejsou určeny specificky pro průmyslové použití a nejsou ani bateriemi elektrických vozidel, bateriemi lehkých dopravních prostředků ani startovacími bateriemi
Místo „ručně přenositelné“ je nyní hmotnostní limit do 5 kg
Od 18.02.2024 nesmí přenosné baterie obsahovat více než 0,01 % Pb.
Navyšují se limity účinnosti sběru, od roku 2027 na 63 % a od roku 2030 na 73 %.
Přenosné baterie pro všeobecné použití
přenosná baterie, ať už nabíjitelná, či nikoliv, která je specificky určena k tomu, aby byla interoperabilní, a která má jeden z těchto společných formátů: 4,5 V (3R12), knoflíkový článek, D, C, AA, AAA, AAAA, A23, 9V (PP3)
Nová kategorie
Do 2030 bude posouzena proveditelnost ukončení nenabíjitelných baterií.
Do 2027 bude posouzena proveditelnost jejich zálohování.
Startovací baterie
baterie, která je specificky určena k dodávání elektrické energie pro startování, osvětlení nebo zapalování a která může být rovněž použita pro doplňkové nebo záložní účely ve vozidlech, dalších dopravních prostředcích nebo strojních zařízeních
Kategorie měla dříve název „automobilové baterie“
Baterie musí obsahovat od roku 2031 minimální podíly recyklovaných materiálů (Co=16 %, Pb=85 %, Ni=6 %, Li=6 %).
Baterie lehkých dopravních prostředků (LMT)
baterie, která je hermeticky uzavřena, má hmotnost 25 kg nebo nižší a je specificky určena k poskytování elektrické energie pro pohon kolových vozidel, jež mohou být poháněna pouze elektrickým motorem nebo kombinací motoru a lidské síly, včetně vozidel kategorie L
Nová kategorie, dříve součástí skupiny průmyslových baterií
Pro baterie LMT musí být vytvořena dostupná síť sběrných míst a účinnost sběru musí dosáhnout do roku 2028 minimálně 51 %.
Od roku 2027 musí každá baterie mít svůj digitální pas.
Od roku 2027 musí být baterie označena QR kódem.
Baterie elektrických vozidel (EV)
baterie, která je specificky určena k poskytování elektrické energie pro pohon hybridních nebo elektrických vozidel kategorie L, která má hmotnost vyšší než 25 kg, nebo baterie, která je specificky určena k poskytování elektrické energie pro pohon hybridních nebo elektrických vozidel kategorií M, N nebo O
Nová kategorie, dříve součástí skupiny průmyslových baterií
Ke každé baterii bude vypracováno prohlášení o uhlíkové stopě.
Hospodářské subjekty s ročním obratem nad 40 mil. EUR provádějí politiku náležité péče o baterie při jejich uvádění na trh či do provozu.
Stacionární bateriové systémy pro ukládání energie
průmyslová baterie s vnitřní akumulací, která je specificky určena k ukládání elektrické energie z elektrické rozvodné sítě a jejímu dodávání do této sítě nebo k ukládání elektrické energie pro konečné uživatele a jejímu dodávání těmto uživatelům, bez ohledu na to, kde a kým je tato baterie používána
Nová podkategorie patřící mezi průmyslové baterie, stejně jako podle předchozí legislativy
BMS baterie musí obsahovat aktuální údaje o technickém stavu a životnosti baterie.
K baterii musí být přiložen doklad o splnění bezpečnostních parametrů, provedených zkouškách a možných rizikách.
Průmyslová baterie
baterie, která je specificky určena pro průmyslové použití, zamýšlena pro průmyslové použití poté, co byla předmětem přípravy pro nové využití nebo nového využití, nebo jakákoli jiná baterie o hmotnosti vyšší než 5 kg a která není baterií elektrického vozidla, baterií lehkého dopravního prostředku ani startovací baterií
Definice je rozšířena o baterie nového použití, ale zredukována o baterie EV a baterie LMT.
Baterie nad 2 kWh splňují minimální hodnoty elektrochemické výkonnosti a životnosti.
Baterie budou opatřeny štítkem uvádějícím uhlíkovou stopu baterie a zařazení do výkonové třídy z hlediska uhlíkové stopy.
Baterie musí splňovat nové postupy pro posuzování shody a nést označení CE. Posouzení vašeho výrobku může provést tzv. oznámený subjekt, který lze vyhledat v databázi Nando na stránkách Evropské komise – EUROPA – European Commission – Growth – Regulatory policy – SMCS. Momentálně však v této databázi žádný takový oznámený subjekt v České republice bohužel nenajdeme.
Dle novely zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, jejíž účinnost je navrhována k 1.1.2025, bude jako oznamující orgán určen Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ), který bude zodpovědný za oznamování subjektů posuzování shody a kontrolu jejich činnosti.
Do doby, než novela zákona vejde v účinnost, poskytuje Kontaktní místo pro výrobky (Product Contact Point – ProCoP) při Ministerstvu průmyslu a obchodu bezplatné poradenství ohledně uvádění výrobků na vnitřní trh EU. Bližší informace jsou k dispozici zde: ProCoP | MPO (gov.cz)
Více informací o shodě a označení CE naleznete také zde – Označení CE – jak získat osvědčení, požadavky EU – Your Europe (europa.eu)
Přenosné baterie nesmí obsahovat více než 0,01 % hmotnostních olova. Tento zákaz se vztahuje i na olověné baterie určené pro pohon dětských vozítek, které dle definice nařízení EU 2023/1542 (odstavec 15 preambule) také spadají do kategorie přenosných baterií.
Pozn.: Toto omezení se do 18. srpna 2028 nevztahuje na přenosné zinko-vzdušné knoflíkové baterie.
Systémy řízení baterií (BMS) musí nově uchovávat aktuální informace o technickém stavu a životnosti baterií. Tento požadavek se týká stacionárních bateriových systémů, baterií pro lehké dopravní prostředky a baterií pro elektrická vozidla. Údaje musí být snadno dostupné nejen majitelům baterií, ale i nezávislým provozovatelům a zařízením pro nakládání s odpady. To pomůže při hodnocení zbytkové hodnoty baterií a usnadní jejich opětovné použití nebo repasi.
Ke stacionárním bateriovým systémům musí být přiložena technická dokumentace, která prokazuje, že baterie splňují bezpečnostní požadavky, prošly odpovídajícími testy a obsahuje také analýzu možných bezpečnostních rizik a pokyny, jak tato rizika zmírnit. Tento dokument se bude muset aktualizovat, pokud bude baterie repasována nebo opětovně použita.
U nabíjitelných průmyslových baterií s kapacitou nad 2 kWh, baterií lehkých dopravních prostředků a elektrických vozidel je povinné přiložit dokument s údaji o jejich výkonnosti a životnosti. Tento dokument musí obsahovat podrobnosti o tom, jak byly tyto údaje měřeny nebo vypočítány. Výjimku tvoří baterie, které byly repasovány nebo opětovně použity, pokud se prokáže, že byly uvedeny na trh před platností těchto požadavků.